Общинска избирателна комисия Бойчиновци


РЕШЕНИЕ
№ 198-МИ
Бойчиновци, 17.03.2024

ОТНОСНО: Предсрочно прекратяване на пълномощията на ЦВЕТАН ГЕОРГИЕВ АНТОНОВ, кмет на кметство Громшин, община Бойчиновци, обл. Монтана.

     В ОИК – Бойчиновци е изпратено по компетентност писмо с изх. № МИ-15-168/13.02.2024 от ЦИК,  за получен сигнал от Любомир Бориславов Горанов от с. Громшин, община Бойчиновци, удостоверяващо наличието на основание за предсрочно  прекратяване на пълномощията на кмета на кметство Громшин, община Бойчиновци, обл. Монтана  по чл. 42  във вр. с чл. 41 от ЗМСМА. Заявява се в сигнала, че лицето Цветан Георгиев Антонов, в качеството му на кмет на кметство Громшин, община Бойчиновци, обл. Монтана, в месечен срок от полагането на клетва не е изпълнил задълженията си по чл. 41, ал. 3 от ЗМСМА и не е предприел никакви действия за прекратяване дейността си като  физическо лице и търговец на ЕТ „ЦВЕТАН АНТОНОВ 2005“, със седалище и адрес на управление с. Громшин, общ. Бойчиновци, обл. Монтана, ул. ХРИСТО БОТЕВ № 58, както и уведомяване на председателя на общинския съвет и общинската избирателна комисия, за изложеното иска проверка. Прави искане за прекратяване на мандата в съответствие с разпоредбата на чл. 42 ат ЗМСМА.

     Към писмото е приложено сигнал от Любомир Бориславов Горанов и актуална справка от системата на Апис Регистър за последното актуално състояние на ЕТ „ЦВЕТАН АНТОНОВ 2005“, със седалище и адрес на управление с. Громшин, общ. Бойчиновци, обл. Монтана, ул. ХРИСТО БОТЕВ № 58 в Търговския регистър към 12.02.2024 г.

     С Решение № 197 – МИ/28.02.2024 г. на ОИК – Бойчиновци на основание чл. 87, ал. 1 т.1от ИК, във връзка с чл. 41, ал. 1 и ал. 3 ЗМСМА и във връзка с чл. 42, ал. 3 от ЗМСМА, са предприети действия относно постъпилите документи, удостоверяващи предсрочно прекратяване правомощията на кмет на кметство  Громшин, община Бойчиновци, обл. Монтана - Цветан Георгиев Антонов, като му е предоставена възможност, визирана в закона да депозира писмено възражение в тридневен срок от получаване на предоставената документация, пред ОИК – Бойчиновци.

     Изпратено е  Решение № 197 – МИ/28.02.2024 г. на ОИК – Бойчиновци до Цветан Георгиев Антонов, която е получена на 11.03.2024 г., лично видно от отрязъка на обратната разписка.

     Депозирано е  възражение с вх. №  233/13.03.2024 на ОИК – Бойчиновци от Цветан Георгиев Антонов. В него Антонов е изяснил следните обстоятелства:

От полученото Решение № 197 – МИ/28.02.2024 г. на ОИК – Бойчиновци, във връзка с разгледаното постъпило писмо от ЦИК, касаещо сигнал не ставало ясно какви документи са постъпили, даващи основания на комисията за предсрочно прекратяване на правомощията му в качеството на кмет на кметство Громшин, община Бойчиновци, обл. Монтана.

     Излага доводи за съмнения относно приложението на Решение № 3526/16.09.2016 г. на ЦИК за  реда за разглеждане на жалби и сигнали, подадени до РИК, ОИК и ЦИК и прави искания при констатиране на нередовности да се укаже за отстраняване на същите.

     Излага доводи при алтернативност относно следното:

     Съгласно разпоредбата на чл. 41 ал. 1 и чл. 41, ал.3 от ЗМСМА, че по отношение на лицето Цветан Георгиев Антонов, в качеството му на кмет на кметство Громшин, община Бойчиновци, обл. Монтана не е налице несъвместимост.

     Изяснява в тази насока, че не е извършвал търговска дейност с регистрираната на негово име   ЕТ „ЦВЕТАН АНТОНОВ 2005“, със седалище и адрес на управление с. Громшин, общ. Бойчиновци, обл. Монтана, ул. ХРИСТО БОТЕВ № 58, за което обстоятелство прилага удостоверение за декларирани данни № 120192401218317/ 05.03.2024 г., изд. от ТД Велико Търново, офис Монтана на НАП, като излага доводи, че за периода от 13.07.2005 г до 01.03.2024 г., няма заявено начало на дейност и осигуряването му в качеството на едноличен търговец, както и не е имало наети лица по трудови правоотношения или граждански договори и не са подавани осигурителни декларации. Прилага удостоверение № 120192401172191/29.02.2024 г. от  ТД Велико Търново, офис Монтана на  НАП, от което удостоверява, че не се осигурявал като самоосигуряващо се лице. Допълнително е изложил доводи, че не е предавал ведомости за заплати и трудови документи, тъй като не е наемал лица и не е водил ведомости за заплати и трудоправни документи за периода от 15.06.2005 г. до 26.02.2024 г., в тази насока и е приложил удостоверение № 5502-11-12/26.02.2024 г. изд. от ТП на НОИ като изяснява, че това не е наложило заличаването на търговеца ЕТ „ЦВЕТАН АНТОНОВ 2005“ от Търговския регистър и не е основание за приложението на чл. 41, ал. 1 и ал. 3 от ЗМСМА.

     Прилага и удостоверение изх. № 20240301140650/01.03.2024 г. издадено от Агенция по вписвания, като удостоверява и излага доводи, че след регистрацията му през 2005 г. ЕТ „ЦВЕТАН АНТОНОВ 2005“, със седалище и адрес на управление с. Громшин, общ. Бойчиновци, обл. Монтана, ул. ХРИСТО БОТЕВ № 58, не е извършвала търговски сделки. Изрично е посочил, че не следва да предприема действия по реда на чл. 41, ал. 1 и ал. 3 от ЗМСМА, защото не е осъществявал дейност от датата на регистрация 13.07.2005 г. до датата на заличаване 01.03.2024 г. Подчертава, че не са налице кумулативно изискуемите предпоставки, посочени в чл. 42, ал. 1, т. 5, във вр. с чл. 41, ал. 1 и ал. 3 от ЗМСМА.

     ОИК – Бойчиновци е извършила служебно справка  в търговски регистър и регистър на юридическите лица с нестопанска цел. Видно от актуалното състояние на ЕТ „ЦВЕТАН АНТОНОВ 2005“, със седалище и адрес на управление с. Громшин, общ. Бойчиновци, обл. Монтана, ул. ХРИСТО БОТЕВ № 58, на 01.03.2024 г. е заличен като търговец, до тази дата собственик и търговец – физическо лице е Цветан Георгиев Антонов.

     При така изяснена фактическа обстановка, ОИК-Бойчиновци е приел следното от фактическа и правна страна:

    С Решение № 145 МИ/31.10.2023 г. на Общинска избирателна комисия – Бойчиновци Цветан Георгиев Антонов е обявен за избран кмет на кметство Громшин, община Бойчиновци, област Монтана, непосредствено след което същият е положил клетва (на 14.11.2023 г. Заповед РД-18-74-(1)/09.11.2023 г. на Областен управител на област Монтана)  и е встъпил в длъжност. След получено на 13.02.2024 г. писмо за несъвместимост ОИК - Бойчиновци е уведомила Антонов за започналото производство и му е предоставила възможност да заяви становище и ангажира доказателства. 

    Обстоятелството относно изложеното във възражението, че не са ясни какви доказателства и документи са приложени не се подкрепят от изложеното в същото възражение.

    По аргумент от разпоредбата на чл. 42, ал. 4 от ЗМСМА, при получаване на документите, удостоверяващи наличие на обстоятелства за несъвместимост, общинската избирателна комисия, е в хипотеза на самосезиране, с оглед на което ирелеватно е  приложението на Решение № 3526/16.09.2016 г. на ЦИК за  реда за разглеждане на жалби и сигнали, подадени до РИК, ОИК и ЦИК.

      Видно от разпоредбата на чл. 38, ал. 4ЗМСМА пълномощията на кметовете на общини, кметовете на райони и кметства възникват от деня на полагането на клетвата по чл. 32, ал. 1 от ЗМСМА. Разпоредбата на чл. 41, ал. 1 от ЗМСМА забранява на кметовете на общини, на райони и на кметства, на кметските наместници, заместник-кметовете на общини и на райони и на секретарите на общини да извършват търговска дейност по смисъла на Търговския закон, да бъдат контрольори, управители или прокуристи в търговски дружества, търговски пълномощници, търговски представители, търговски посредници, синдици, ликвидатори или да участват в надзорни, управителни и контролни органи на търговски дружества и кооперации за времето на мандата им. Целта на разпоредбата е да предотврати всякакви възможности за възникване конфликт на интереси и злоупотреба с власт от страна на визираните в разпоредбата лица. Същата изключва съвместяване на функциите на кмет на кметство с извършване на търговска дейност. Изискването е императивно, валидно е за целия период на мандата и е продиктувано от волята на законодателя да изключи всяка потенциална възможност за конфликт на интереси и злоупотреба със служебни права. В този смисъл нормата на чл. 41, ал. 3 от ЗМСМА разпорежда в едномесечен срок от обявяването на изборните резултати, лице, което осъществява дейност или заема длъжност, посочена в ал. 1, да предприеме необходимите действия за прекратяване на дейността или за освобождаване на заеманата длъжност и да уведоми писмено за това председателя на общинския съвет и общинската избирателна комисия. За да бъдат изпълнени изискванията на чл. 41, ал. 3 от ЗМСМА е необходимо: 1. лицето да предприеме необходимите действия за прекратяване на дейността/освобождаване на длъжността, визирана в ал. 1; 2. да уведоми писмено за предприетите действия председателя на общинския съвет, и 3. да уведоми писмено за предприетите действия общинската избирателна комисия.

    Неизпълнението на изискванията на чл. 41, ал.3 от ЗМСМА води до предсрочно прекратяване пълномощията на кмета според изричната разпоредба на 42, ал. 1, т. 5 от ЗМСМА   (при изпълнение на процедурата по 42, ал. 3, ти ал. 4 от ЗМСМА ).

   От доказателствата  се установява по несъмнен и безспорен начин, че към датата на полагане на клетва, т. е. към началния момент на възникване на мандата, Антонов е бил регистриран като ЕТ „ЦВЕТАН АНТОНОВ 2005“, със седалище и адрес на управление с. Громшин, общ. Бойчиновци, обл. Монтана, ул. ХРИСТО БОТЕВ № 58, чийто собственик е Цветан Георгиев Антонов. Като едноличен търговец той попада в  алтернативно посочените хипотези на несъвместимост по чл. 41 от ЗМСМА.

   Липсват каквито и да било доказателства Антонов да е предприел някое от необходимите действия в срока по чл. 41, ал. 3 от ЗМСМА - до 14.12.2023 г., тъй като според данните от Търговския регистър едноличният търговец е заличен едва на 01.03.2024 г.

   Неоснователни са възраженията на Антонов, че, предвид представените  Удостоверение за декларирани данни от ТД на НАП- Велико Търново офис Монтана, същият не е действащ търговец, поради което не е налице първоначална несъвместимост към датата на полагане на клетва като кмет. Данните, съдържащи се в цитираното по-горе удостоверение съставляват деклариране за  дейност като самоосигуряващо се лице за целите на самоосигуряването по КСО, но не съставляват "прекратяване на търговска дейност" по смисъла на Търговския закон.  Видно от разпоредбата на чл. 60а, т. 1 от ТЗ при прекратяване на дейността си търговецът следва да предприеме действия по заличаване на вписването му в Търговския регистър, т. е. едва със заличаването на ЕТ в Търговския регистър се демонстрира неизвършването на търговска дейност по см. на чл. 41, ал. 1 от ЗМСМА.

    По отношение на другите доказателства приложени с възражението заявеното от Антонов, че няма несъвместимост,  без правно значение е обстоятелството дали лицето извършва реално търговска дейност, за да са налице предпоставките на чл. 42, ал. 1, т. 5 от ЗМСМА за предсрочно прекратяване пълномощията на кмета, в тази насока - Решение № 1413 от 03.02.2021 г. по адм. д. № 3097 / 2020 на Върховния административен съд.

     Нормите на чл. 41, ал. 1 и ал. 3 от ЗМСМА имат императивен характер и въвеждат нормативно регламентирана несъвместимост за заемането на съответната длъжност и неспазването на която и да е от тях има за правна последица прекратяването на пълномощията на кмета. Наличието на търговска регистрация и непредприемането на действия по прекратяването й в срока по чл. 41, ал. 3 от ЗМСМА е достатъчно основание за да е изпълнен състава на нарушението, тъй като до момента на заличаването му от регистъра търговецът формално - юридически продължава да е такъв. Без значение е фактът, че към момента на издаване на решението на ОИК, търговската регистрация на ответника е била заличена.  В тази насока -Решение № 1001 от 22.01.2013 г. по адм. д. № 53 / 2013 г. на Върховния административен съд.

С оглед изложеното пълномощията на кмета на кметство Громшин, община Бойчиновци, обл. Монтана, следва да бъдат прекратени предсрочно.   

            На основание чл. 87, ал. 1, т. 1 във връзка с чл. 463 от Изборния кодекс и чл. 42 ал. 3 във връзка с чл. 42, ал. 1, т. 5  вр.чл.41, ал.3 ЗМСМА, ОИК Бойчиновци, 

 

                                                                                       Р Е Ш И: 

 

ПРЕКРАТЯВА предсрочно пълномощията на Цветан Георгиев Антонов, ЕГН ………….– кмет на  кметство Громшин, община Бойчиновци, обл. Монтана.

УВЕДОМЯВА Централната избирателна комисия, като изпраща копие от това решение, заедно с документите, установяващи основанието за предсрочното прекратяване.

Решението подлежи на оспорване по реда на чл. 459 ИК във връзка с чл. 42, ал. 5 ЗМСМА пред Административен съд Монтана,  в 7-дневен срок от обявяването.     

Зам. председател: Десислава Николаева Йорданова

Секретар: Юлия Денкова Първанова

* Публикувано на 17.03.2024 в 20:00 часа

Свързани решения:

145-МИ/31.10.2023

Календар

  • ПонВтСрЧетПетСъбНед
    1234567
    891011121314
    15161718192021
    22232425262728
    2930 

Решения

  • № 198-МИ / 17.03.2024

    относно: Предсрочно прекратяване на пълномощията на ЦВЕТАН ГЕОРГИЕВ АНТОНОВ, кмет на кметство Громшин, община Бойчиновци, обл. Монтана.

  • № 197 - МИ / 28.02.2024

    относно: Разглеждане на постъпило писмо от Централна избирателна комисия с изх. № МИ-15-168/13.02.2024 г., относно постъпил сигнал за действия по компетентност от ОИК Бойчиновци.

  • № 196-МИ / 07.11.2023

    относно: Постъпило е заявление вх. № 225/07.11.2023г. от Ралин Лазаров Каменов – избран за общински съветник, от КП ЗАЕДНО ЗА СИЛНА ОБЩИНА съгласно Решение № 141-МИ от 31.10.2023 г., допълнено с Решение №158-МИ 01.11.2023 г. на ОИК Бойчиновци зa прекратяване пълномощията му, като общински съветник.

всички решения